Sprostredkovanie finančných služieb má na Slovensku svoju vlastnú históriu. Divoké deväťdesiate roky zlákali mnohých vidinou rýchleho zárobku. Nasledovala sprísnená regulácia a legislatíva, ktorá korigovala trh a umožnila vyniknúť profesionálom. S príchodom online služieb na prelome tisícročia sa komplexne zmenil štýl komunikácie a zdieľania informácií. A ako pracuje finančný sprostredkovateľ dnes? Pozrime sa spoločne, aká by mala byť povinná výbava moderného finančného agenta v 21. storočí.
Digitálne služby vs. osobný kontakt
Sektor finančného sprostredkovania sa za posledné desaťročia výrazne zmenil. Zmeny súvisia s príchodom a masívnym využívaním digitálnych služieb. Klient si dnes najviac cení efektivitu a pohodlie. Načo niekam chodiť, keď dokážeme všetko vyriešiť za pár minút s telefónom v ruke? Online služby sú rýchle, široko dostupné a predovšetkým šetria čas. Vo svete finančného sprostredkovania však aj v dnešnej digitálnej dobe fingujú osobné stretnutia. Prečo? Pretože rozhovor tvárou v tvár a osobný kontakt nenahradí žiadna umelá inteligencia. Každý klient je jedinečný a potrebuje aj unikátne finančné riešenia. Dobrý finančný sprostredkovateľ dnes musí bravúrne zvládať digitálne technológie, ale zároveň musí byť aj empatickým profesionálom s dobrými odbornými a komunikačnými znalosťami.
Čo nesmie chýbať vo výbave každého úspešného finančného sprostredkovateľa:
Emočná inteligencia – schopnosť rozpoznať a riadiť emócie. Do sveta obchodu prináša porozumenie a pochopenie potrieb. Emočne inteligentní ľudia majú zdravšie medziľudské vzťahy, sú schopní lepšie zvládať stres a lepšie sa prispôsobiť zmenám v živote.
Adaptabilita – vďaka nej sa dokáže človek prispôsobiť, zvládať zmeny a nové situácie. Adaptabilní obchodníci pružne reagujú na nové podmienky, pričom sa dokážu naučiť nové veci a zlepšovať svoje schopnosti.
Kritické myslenie – schopnosť analyzovať, hodnotiť a vytvárať rozumné a logické argumenty. Znamená to, že osoba, ktorá má kritické myslenie, dokáže racionálne a objektívne posúdiť informácie, ktoré má k dispozícii, a potom vytvoriť informované rozhodnutie alebo názor.
Komunikačné zručnosti – umožňujú ľuďom efektívne komunikovať s ostatnými. Zahrňujú schopnosť jasne a presne vyjadrovať svoje myšlienky a názory, počúvať a porozumieť tomu, čo hovorí druhá osoba a efektívne riešiť konflikty a problémy. Komunikačné zručnosti zahŕňajú aj schopnosť používať neverbálnu komunikáciu, ako sú gestá, mimika a tón hlasu, aby sme správne interpretujú svoje vlastné emócie a emócie druhej osoby.
Digitálne zručnosti – schopnosti, vďaka ktorým ľudia dokážu efektívne využívať technológie a digitálne nástroje. Zahrňujú znalosť používať počítače, internet, mobilné zariadenia a softvérové aplikácie, ako aj schopnosť analyzovať a spracovať digitálne informácie.
Produktové znalosti – hlboké a detailné znalosti o určitom produkte alebo službe. Produktová znalosť sa týka schopnosti pochopiť a popísať všetky funkcie, vlastnosti, výhody a nevýhody produktu alebo služby. Táto znalosť by mala zahŕňať všetky informácie o produktoch, ako sú napríklad využitie, parametre, výhody a nevýhody, konkurenčné produkty a ich rozdiely a potenciálne riziká a obmedzenia. Produktová znalosť je dôležitá pre predajcov, pretože im umožňuje lepšie poradiť klientom a riešiť ich problémy.
Sociálna gramotnosť – zahrňuje schopnosť rozpoznať a prispôsobiť sa rozličným sociálnym normám a kultúram, efektívne komunikovať s rôznymi skupinami ľudí a budovať a udržiavať pozitívne vzťahy s ostatnými. Sociálna gramotnosť zahŕňa tiež schopnosť empatie, teda schopnosť porozumieť a cítiť emócie a perspektívy iných ľudí.
Podľa údajov Štatistického úradu SR (ŠÚ SR) v prvom kvartáli 2024 zarábali najlepšie práve zamestnanci vo finančných a poisťovacích službách. Priemerný plat sa tu vyšplhal až do výšky 2 942 eur. Sektor finančných služieb má rozhodne čo ponúknuť.
Ak si myslíte, že disponujete vlastnosťami, ktoré tvoria povinnú výbavu moderného finančného sprostredkovateľa, ozvite sa nám na www.zaciname.eu
Tešíme sa na vás!
Igor Čečko
generálny riaditeľ, Finanzpartner